مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد گفت: در حال حاضر ناوگان اتوبوسرانی مشهد برای مطلوب شدن وضعیت تا ۲هزار و ۲۰۰ دستگاه نیز ظرفیت اضافه شدن را دارد.

مشهد به ۲ هزار و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس نیاز دارد

به گزارش قدس خراسان، اتوبوسرانی و تاکسیرانی در کنار قطار شهری، پایه‌های اصلی ناوگان حمل و نقل درون شهری به حساب می‌آیند که در کلانشهرها روزانه چندین میلیون نفر را جابه‌جا می‌کنند.

در مشهد نیز بسیاری از مردم از همین موارد برای سفرهای داخل شهری استفاده می‌کنند. استفاده از ناوگان اتوبوسرانی به عنوان یکی از در دسترس‌ترین سرویس‌های حمل و نقل عمومی، از گذشته تاکنون مورد توجه شهروندان بوده است. از این رو سطح رضایت شهروندان از کیفیت سرویس‌دهی می‌تواند ضمن مشخص کردن کارنامه سازمان اتوبوسرانی، در ترویج فرهنگ استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی در میان شهروندان تأثیر بسزایی داشته باشد. در برخی از خطوط اتوبوسرانی گویا این سطح از رضایت مردم با کاهش معناداری روبه‌رو است؛ خط ۸۳ یکی از همین خطوط است.

مشکلات خط ۸۳ از زبان شهروندان

یکی از شهروندان که به گفته خودش هر روز برای رفت و آمد از خانه تا محل کارش از خط ۸۳ استفاده می‌کند، با ابراز گلایه‌مندی از نحوه سرویس‌دهی در این خط می‌گوید: بنا به شرایطم توانایی تهیه خودرو شخصی را ندارم تا برای تردد از آن استفاده کنم. هزینه کرایه تاکسی یا تاکسی‌های اینترنتی هم برایم گران تمام می‌شود و امکانش را ندارم. به همین دلیل مجبورم برای رفت و آمد از خانه به محل کارم از اتوبوس استفاده کنم.

وی ادامه می‌دهد: با اینکه در رسانه‌ها حرف از نبود مشکل در حوزه خدمات‌دهی به مردم برای تردد در شهر است؛ اما متأسفانه هم صبح و زمانی که می‌خواهم به محل کارم بروم و باید از خط ۸۳ استفاده کنم، اتوبوس‌ها شلوغ هستند و با فاصله زمانی طولانی از یکدیگر می‌آیند و هم زمان برگشت به خانه با این مشکل مواجه‌ می‌شوم. ون‌ها هم  شلوغ هستند و آن‌قدر مسافر سوار می‌کنند که دو یا سه برابر ظرفیتشان مردم ایستاده یا نشسته در یک ون سوار هستند!

یکی دیگر از شهروندان نیز با اشاره به مشکلات موجود در خط۸۳ می‌گوید: من دانش‌آموز هستم و برای رفتن به مدرسه از اتوبوس خط ۸۳ استفاده می‌کنم. بسیاری از مواقع اتوبوس‌های این خط شلوغ هستند و با فاصله زیادی از هم به ایستگاه می‌رسند. از این رو خیلی وقت‌ها به واسطه شلوغی نمی‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم. 

وی می‌افزاید: تعدادی ون نیز در این مسیر فعال هستند؛ اما آن‌ها نیز مشکلی مثل اتوبوس‌ها دارند و خیلی مواقع آنچنان پر می‌شوند که جای سوزن انداختن در آن‌ها نیست. همین دیروز تعداد زیادی مسافر داخل ون بودند و راننده برای اینکه خودرو را کنترل کند تا تصادف نکند، مجبور شد ترمز ناگهانی بگیرد. در این شرایط همه مسافرانی که سرپا ایستاده بودند، تعادلشان را از دست دادند و این سبب شد برخی از آن‌ها مصدوم شوند! درخواست ما از سازمان اتوبوسرانی این است که تعداد اتوبوس‌ها و ون‌های خط۸۳ را افزایش دهد تا مردم برای رفت و آمد مشکل کمتری داشته باشند.

مشکلات مشابه برای خط ۸۳۱

شهروند دیگری با ابراز گلایه‌ مشابه، از مشکلات موجود در خط ۸۳۱ می‌گوید: کمبود اتوبوس در این خط که از جمله خطوط بی‌آرتی نیز به شمار می‌رود، موجب شده نارضایتی مردم از خدمات‌رسانی افزایش یابد. 

وی اظهار می‌کند: چند مرتبه هم این موضوع را از طریق تماس با شهرداری و سازمان اتوبوسرانی پیگیری کردیم؛ اما هنوز نتیجه‌ای نگرفته‌ایم. اتوبوس‌ها با سرفاصله‌های طولانی‌مدت می‌آیند و وقتی به ایستگاه می‌رسند، مسافران زیادی را در خود جای داده‌اند که این موجب می‌شود مردم منتظر برای رسیدن اتوبوس، با مشکل مواجه شوند و مدت زیادی انتظار بکشند تا اتوبوس دیگری برسد که برای سوار شدن جا داشته باشد.

تأیید کمبود اتوبوس 

مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی مشهد در واکنش به موارد مطرح شده از نارضایتی مردم درباره خطوط ۸۳ و ۸۳۱ می‌گوید: کمبودی را که در موضوع ناوگان اتوبوسرانی وجود دارد، قبول داریم و ممکن است در برخی خطوط مشکلاتی وجود داشته باشد.

محمد غلامی می‌افزاید: البته بسیاری از نارضایتی‌هایی که مردم دارند، مربوط به برخی از زمان‌های شلوغ مثل اول صبح است که خیلی‌ها به محل کارشان می‌روند یا دانش‌آموزان از ناوگان اتوبوسرانی استفاده می‌کنند. از این رو تلاشمان این است که با اضافه کردن اتوبوس به ناوگان حمل و نقل، این مشکلات را کمتر کنیم.

وی همچنین اظهار می‌کند: طبق برنامه‌ریزی انجام شده، در حال مذاکره برای اضافه کردن ۲۰۰ تا ۳۰۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل هستیم که این رقم اگر به ۵۰۰ دستگاه برسد، تا حدودی مشکلات موجود مرتفع می‌شود هرچند در حال حاضر ناوگان اتوبوسرانی مشهد برای مطلوب شدن وضعیت تا ۲هزار و ۲۰۰ دستگاه نیز ظرفیت اضافه شدن را دارد.

خبرنگار: هاشم رسائی‌فر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.